Home / Informacje / Franczyza – co to jest? Wady i zalety franczyzy
Franczyza – co to jest? Wady i zalety franczyzy

Franczyza – co to jest? Wady i zalety franczyzy

Franczyza (ang. franchise) jest rodzajem relacji między uczestnikami rynku, w którym jedna ze stron (franczyzodawca) przenosi na inną stronę (franczyzobiorcę) za opłatą prawo do pewnego rodzaju działalności, wykorzystując opracowany model biznesowy. To zaawansowana forma licencjonowania , w której jedna ze stron (franczyzodawca) przyznaje drugiej stronie (franczyzobiorcy) prawo do nieodpłatnego działania w jego imieniu, za pomocą znaków towarowych i/lub marki franczyzodawcy.

W sensie ogólnym, franczyza jest to rodzaj „najmu” znaku towarowego lub oznaczenia. Korzystanie z powyższych regulowane jest z pomocÄ… umowy franchisingowej pomiÄ™dzy franczyzodawcÄ… oraz franczyzobiorcÄ…. Treść umowy może być różna, od prostej do bardzo zÅ‚ożonych, w tym okreÅ›lajÄ…cych drobne szczegóły znaku towarowego. Zazwyczaj umowa reguluje ilość opÅ‚at za korzystanie z serii (może być ustalona, jednorazowa, przez pewien okres lub może to być procent sprzedaży). Wymagania okreÅ›lone w umowie mogÄ… być bardzo proste (na przykÅ‚ad: franczyzobiorca ma prawo do korzystania z marki w okreÅ›lonej branży) i zÅ‚ożone (na przykÅ‚ad: franczyzobiorca zobowiÄ…zuje siÄ™ do korzystania z urzÄ…dzenia w sklepie, w Å›cisÅ‚ej zgodnoÅ›ci z franczyzodawcÄ… w odniesieniu do rozmiaru i koloru półek oraz umundurowania personelu).

Philip Kotler określa następujące formy franchisingu:
• Franczyzodawca otrzymuje należności licencyjne za korzystanie z jego znaku towarowego;
• Franczyzobiorca musi zapłacić wstępną opłatę za prawo do bycia częścią systemu;
• Franczyzodawca udostępnia franczyzobiorcy model prowadzenia biznesu.

Zalety franchisingu – korzyÅ›ci dla franczyzodawcy

Franchising daje małą ale stabilną, gwarantowaną sprzedaż swoich produktów, ponieważ franczyzobiorcy są zobowiązani do zakupu według umowy określonej partii, materiałów lub innych produktów ewentualnie usług. Jeżeli dochód jest stabilny, można z powodzeniem planować na przyszłość, a zatem szacować rozwój nowych obszarów.
Franczyzodawca nie jest obciążona z trudnoÅ›ciami zwiÄ…zanymi z wieloma wydatkami, które muszÄ… ponosić zwykli przedsiÄ™biorcy – szkolenie i dobór personelu, kontrola jakoÅ›ci, itp.  Ponadto, rozwój sieci franczyzowej to Å›wietna reklama marki, która nie wymaga nakÅ‚adów finansowych.

Zalety franchisingu – korzyÅ›ci dla franczyzobiorców

1. Korzystanie za sprawdzonego systemu biznesowego
Oferując swój system biznesowy na rynku, franczyzodawca opracować wszystkie procesy biznesowe i udowodnić skuteczność ich działania. Ponadto franczyzodawca dla skutecznego rozwoju franczyzy powinien być wizytówką firmy, na podstawie której firma jest klonowania. Dlatego poprzez zakup franczyzy, przedsiębiorca nabywa sprawdzony i rozbudowany model biznesowy , który okazał się skuteczny .

2. Wybór branży
Potencjalni franczyzobiorcy majÄ… możliwość sprawdzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci franczyzy do momentu inwestycji z wÅ‚asnych Å›rodków. Można to zrobić na podstawie publicznie dostÄ™pnych informacji – oferty franczyzodawcy.

3. Mniejsze ryzyko
Poprzez otwarcie partnerskiej firmy , z dobrze rozwiniÄ™tym programem franczyzowym, franczyzobiorcy stajÄ… siÄ™ częściÄ… „rodziny”, która jest przeciwieÅ„stwem otwarcia niezależnej firmy, ponieważ franczyzodawca nie zostawia partnerów sam na sam z wieloma wyzwaniami i zagrożeniami zwiÄ…zanymi z rozpoczÄ™ciem dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej.

4. Minimalne koszty reklamy i marketingu
Ze wzglÄ™du na fakt, że franczyzobiorca rozpoczyna pracÄ™ w ramach sieci znanym poczÄ…tkowym kosztem reklamy jest zapewnienie otwarcia punktu franchisingowego na planowanym obszarze dziaÅ‚ania. rynku. Otrzymuje z sieci franczyzowej wsparcie w postaci reklamy, która ma na celu „promocjÄ™” w danym regionie.

5. Dostęp do wiedzy franczyzodawcy
Franczyzodawca, zapewnia  partnerom biznesowym system, który przekazuje nie tylko jako wypróbowany mechanizm, ale również instrukcje dla jego efektywnego wykorzystania. Franczyzodawca szkoli swoich partnerów jak skutecznie budować biznes, biorąc pod uwagę wszystkie jego cechy szczególne.

6. Gwarantowany system dostawy
Franchising jest zazwyczaj dla firm jest priorytetem, a franczyzobiorcy mają najlepsze warunki. Ponadto franczyzodawcy są zobowiązani do dostarczania najwyższej jakości towary.

Wady franchisingu

• Franczyzobiorca musi przestrzegać zasad zestawu ograniczeń, nawet jeśli nie przynosi on maksymalnej wartość dla firmy.
• Franczyzobiorcy są często zmuszani do zakupu surowców i produktów od dostawców wyznaczonych przez franczyzodawcę, które mogą ograniczać ich dostęp do wolnego rynku i zmuszają do zakupu surowców i produktów po zawyżonych cenach.
• Franczyzobiorca podlegający ścisłym ograniczeniom może zbankrutować i ciąży na nim zakaz otwarcia konkurencyjnych organizacji na określony czas lub na określonym obszarze.
• Franczyzobiorcy rzadko mogą wpływać na scentralizowany marketing i reklamę lecz mogą być zmuszeni do płacenia za scentralizowane kampanie marketingowe i reklamowe.

8.17 avg. rating (81% score) - 12 votes

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane miejsca zaznaczone są gwiazdką *

*

Scroll To Top