Home / Informacje / Sposób na biznes – sklep internetowy
Sposób na biznes – sklep internetowy

Sposób na biznes – sklep internetowy

Przestrzeń internetowa rozwija się w Polsce w dynamicznym tempie. Pojawiają się nowe strony i sklepy internetowe. Jeszcze do niedawna przeciętny polski konsument sceptycznie podchodził do możliwości dokonywania zakupów przez internet. Obecnie jest jednak inaczej. Czy zatem założenie własnego sklepu internetowego będzie dobrym sposobem na rozkręcenie biznesu?

Sytuacja w branży

Raport eCommerce Poland 2013 sporządzony przez firmę Dotcom River wskazuje, że polska sieć handlu internetowego rozwija się w szybkim tempie. Raport prezentuje aktualne trendy rynkowe i sytuację ekonomiczną sklepów internetowych w Polsce. Już od kilku lat mówi się o rozkwicie rynku internetowego, który rośnie o około 20-30 proc. rocznie. Obecnie jego wartość szacowana jest na 26 mld zł. Każdego dnia w Polsce powstaje od kilku do nawet kilkudziesięciu sklepów internetowych. Raport firmy Deloitte pt. „A wave of digital change. Trends and digital E-innowation 2013” wskazuje, że w Polsce działało w 2013 roku około 15 tys. sklepów internetowych.

Konkurencja w branży jest duża, ale wiedząc, jak otworzyć sklep i jak go prowadzić w sieci internetowej, można odnieść sukces. Zdecydowana większość nowo powstających sklepów www nie przetrwa jednego roku działalności. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest to, że właściciele e-sklepów często traktują swój biznes jako peryferyjny. Nie zajmują się nim w taki sposób, jak powinni, stąd też nie są w stanie przyciągnąć do niego klientów i wypozycjonować go w branży swojej działalności.

Tymczasem, należy sobie uświadomić już na etapie koncepcji biznesu internetowego, że sklep internetowy nie może być hobbystyczną stroną internetową. Należy się nim zająć kompleksowo i poświęcać mu maksimum czasu. Prowadząc go wyłącznie po godzinach pracy etatowej najprawdopodobniej biznes szybko okaże się nierentowny. Trzeba również naszykować się na to, że sklep www nie przyniesie zysków w krótkim czasie.

Od czego zacząć?

Jeśli szukamy pomysłu na biznes i stwierdzimy, że chcielibyśmy prowadzić sklep internetowy musimy wiedzieć, w jakiej branży będzie on funkcjonował. Wtedy będzie też można przeprowadzić kompleksową analizę rynku, skontrolować siłę i zakres oddziaływania konkurencji, zastanowić się nas mocnymi i słabymi stronami sklepu oraz szansami i zagrożeniami, jakie występują na rynku. Analiza SWOT (szans i zagrożeń, mocnych i słabych stron) da odpowiedź na pytanie, jaką strategię działalności przyjąć, aby maksymalizować swoje szanse rynkowe i wzmacniać mocne strony przedsiębiorstwa.

Samo stwierdzenie, że będziemy sprzedawać w naszym e-sklepie rowery, kosmetyki czy sprzęt RTV nie jest wystarczające dla uruchomienia dobrze prosperującego sklepu, z dobrymi perspektywami wzrostu.

Produkt oferowany w sklepie musi zainteresować potencjalnych konsumentów. Dobry asortyment, którego jakość będzie adekwatna do ceny, będzie największym atutem nowo otwieranego e-sklepu. Możemy sprzedawać nawet dokładnie ten sam produkt, co konkurenci w branży, ale jeśli będziemy w stanie zaproponować lepszą cenę, dobrze go opiszemy i w atrakcyjny sposób zaprezentujemy, możemy zyskać klientów. Zaletą sklepu może być tania lub bezpłatna wysyłka. Klientom zależy również i na tym, aby zamówione produkty otrzymać w jak najkrótszym czasie. Informując nabywców o każdym etapie przygotowania wysyłki – przyjęciu zamówienia, zapakowaniu paczki, nadaniu paczki itp., zdobywamy ich lojalność i zainteresowanie. Im lepszą jakość obsługi klienta będziemy mogli zaoferować, tym szybciej zdobędziemy stałych nabywców. Kontakt z potencjalnym klientem powinien być szybki i rzeczowy, budzący zaufanie. Musimy dostarczać klientom odpowiedzi na wszelkie pytania, w sposób zrozumiały i transparentny. Nie należy przy tym zapominać o obsłudze posprzedażowej klienta – serwisie i gwarancji.

Oprogramowanie sklepu i rejestracja działalności

Sklep internetowy powinien mieć atrakcyjną, ale w miarę prostą grafikę, której główną osią będą czytelne karty produktów. Musi być wyposażony w intuicyjną nawigację, wyszukiwarkę oraz prosty i funkcjonalny formularz kontaktowy lub chat w czasie rzeczywistym z konsultantem sprzedaży. Oprogramowanie sklepu internetowego warto zlecić profesjonalnej agencji, także i wtedy, gdy kupujemy gotowy system sklepowy lub korzystamy z oprogramowania open source, które jednak i tak musi zostać dostosowane do wymagań poszczególnych handlowców.

Posiadając silnik sklepu internetowego i jego grafikę, można przystąpić do pozyskiwania dostawców produktów, jakie będą sprzedawane w sklepie. Warto nawiązać współpracę w hurtowniami lub bezpośrednio z producentami, co pozwala na pozyskanie dobrej ceny na produkty. Należy je wprowadzić do sklepu, przyporządkowując odpowiednim kategoriom i tworząc unikalne opisy, które w przyszłości pomogą w pozycjonowaniu sklepu pod odpowiednie frazy kluczowe.

Należy też zawrzeć umowy z kurierami, którzy będą dostarczać nasze przesyłki do klientów. Kwestią formalną jest zarejestrowanie działalności gospodarczej w Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej.

Pozycjonowanie i promocja sklepu

Zaplanowanie strategii marketingowej dla e-sklepu pomaga w jego efektywnej promocji. W pierwszej kolejności należy zadbać o wypozycjonowanie witryny pod określone słowa kluczowe w wyszukiwarce. Nie powinny one być zbyt ogólne, np. perfumy, telewizory, czy ubranka dla dzieci, ponieważ trudno je wypromować i uzyskać pożądane rezultaty w krótkim czasie. Lepiej w pierwszej kolejności wypozycjonować frazy bardziej szczegółowe lub lokalne, jeśli chcemy prowadzić działalność również w postaci tradycyjnej sprzedaży.

Koszty marketingu powinny stanowić integralny element kosztów całego przedsięwzięcia biznesowego. Jeśli za pomocą działań marketingowych, głównie w internecie, nie będziemy w stanie przyciągnąć do siebie klientów, okażą się one bezskuteczne i sklep upadnie.

(Informacje uzyskane dzięki współpracy z portalem Marketinginternetowy.pl)

Koszty założenia sklepu internetowego

Szacując budżet niezbędny do otwarcia i prowadzenia e-sklepu należy brać pod uwagę takie kwestie jak:

  • Opłata rejestracyjna – dla podatników rejestrujących się jako płatnicy podatku VAT, składając formularz rejestracyjny VAT-R – opłata skarbowa 170 zł,
  • Koszty zakupu licencji sklepu internetowego lub dostosowania oprogramowania open source oraz koszt zakupu grafiki do sklepu – koszt od 1500 zł wzwyż,
  • Koszty zakupu asortymentu do sklepu – w zależności od typu sprzedawanych produktów – od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych na początek,
  • Koszty związane z wynajęciem lokalu na potrzeby prowadzenia działalności – można je ograniczyć zakładając działalność w miejscu swojego zamieszkania, w przeciwnym wypadku zapłacimy od 1000 zł za wynajem odpowiedniego lokalu,
  • Koszty związane z zakupem komputerów, oprogramowania i sprzętów peryferyjnych do biura – około 5000 zł,
  • Koszty związane z obsługą księgową – warto skorzystać z księgowości online, koszt około 300 zł miesięcznie,
  • Koszty marketingowe – około 500 zł miesięcznie.

Polecamy także: http://www.sage.com.pl/

9.86 avg. rating (95% score) - 7 votes

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane miejsca zaznaczone są gwiazdką *

*

Scroll To Top