Home / Informacje / 5 najważniejszych zasad savoir-vivre’u w biznesie
5 najważniejszych zasad savoir-vivre’u w biznesie

5 najważniejszych zasad savoir-vivre’u w biznesie

Savoir-vivre to pojęcie, które określa ogół zasad dobrego zachowania, które obowiązują podczas spotkań formalnych i nieformalnych. Reguły te dotyczą wielu dziedzin i obejmują swoim zasięgiem między innymi zasady zachowania się przy stole, kulturalnego formułowania wypowiedzi czy stosownego do okoliczności ubioru. Znajomość zasad savoir-vivre jest niezbędna, jeżeli chcemy dobrze wypaść na spotkaniach biznesowych.

Etykieta jest szczególnie ważna podczas spotkań o charakterze politycznym i biznesowym. Kulturalne zachowanie może wpłynąć na wynik całego spotkania lub nawet zadecydować o jego sukcesie. Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych zasad savoir-vivre’u, o których nie można zapomnieć podczas spotkań biznesowych.

1. zasada savoir-vivre’u: Nie każ klientowi czekać

Punktualność jest bardzo ważną cechą, która przydaje się nie tylko podczas spotkań biznesowych, ale także w życiu codziennym. Przyjście na spotkanie o umówionej godzinie to znak dla klienta, że szanujesz jego czas. Dzięki temu łatwiej nawiążesz pozytywne relacje z partnerem biznesowym. Bardzo ważne jest także, aby zaproszenie na spotkanie biznesowe wystosować odpowiednio wcześniej, co będzie dodatkowym wyrazem szacunku do klienta – pozwala mu to spokojnie zaplanować sobie czas i harmonogram pracy w danym dniu.

2. zasada savoir-vivre’u: Ubiór dostosowany do okoliczności, czyli dress code

Odpowiedni i dostosowany do charakteru spotkania ubiór jest bardzo ważny, ponieważ pozwala stworzyć pozytywny wizerunek przedstawiciela firmy. Elegancki i schludny strój umożliwi Ci zbudowanie profesjonalnej relacji z klientem, ponieważ wskazuje, że masz szacunek do kontrahenta. Wybierając zestaw na spotkanie biznesowe, pamiętaj o stonowanych kolorach i zachowaniu umiaru. Najlepsze są klasyczne rozwiązania, takie jak dobrze skrojony garnitur z dopasowanym krawatem dla mężczyzn lub garsonka czy garnitur i zakryte buty na obcasie dla kobiet.

3. zasada savoir-vivre’u: Pamiętaj o hierarchii biznesowej

Przy organizacji spotkania biznesowego należy pamiętać, że zasady hierarchii biznesowej są nieco inne niż w życiu codziennym. O ile na co dzień kobiety mają pierwszeństwo przed mężczyznami, a starsi przed młodszymi, o tyle w biznesie zasada ta nie istnieje, a regułę pierwszeństwa ustala hierarchia ważności w branży.

Należy pamiętać, że w biznesie i polityce płeć i wiek nie ma znaczenia – liczy się zajmowana pozycja. Dlatego osoba najważniejsza w hierarchii biznesowej powinna zasiadać na głównym miejscu przy stole, to znaczy po prawej stronie gospodarza spotkania. W przypadku sali konferencyjnej główne miejsce znajduje się naprzeciwko wejścia. Osoba, która zajmuje najwyższe stanowisko, bez względu na wiek i płeć, powinna podjąć decyzję o podaniu ręki na powitanie i ewentualnym przejściu na ,,Ty”.

4. zasada savoir-vivre’u: Zadbaj o odpowiednią atmosferę

Spotkanie biznesowe jest zebraniem formalnym, jednak warto zadbać o to, by atmosfera panująca podczas rozmów nie była zbyt napięta. Na spotkaniach biznesowych w dobrym tonie jest zaproponowanie zimnych i ciepłych napojów. Warto w ten sposób okazać troskę o potrzeby klienta, aby poczuł się ważny i mógł sobie pozwolić na większą swobodę.

W czasie zebrania biznesowego na stole powinna stać woda butelkowana, by klient mógł w dowolnej chwili zaspokoić pragnienie. Zaoferowanie kawy powinno nastąpić przed rozpoczęciem rozmów, by później niepotrzebnie nie przerywać trwających dyskusji.

Firma Eden jest dystrybutorem wody pitnej w małych i większych butelkach, które estetycznie prezentują się na stole w czasie zebrań biznesowych. Eden oferuje także dzierżawę ekspresów do kawy, dzięki którym na życzenie klienta szybko przygotujesz wyborny, aromatyczny napój.

5. zasada savoir-vivre’u: Przestrzegaj reguł kulturalnej dyskusji

Podczas spotkań biznesowych bardzo ważne jest przestrzeganie zasad kulturalnej dyskusji. Najważniejszą regułą jest okazywanie szacunku, to znaczy stosowanie zwrotów grzecznościowych ,,Pan/Pani” i używanie właściwych tytułów zawodowych.

Prowadząc konwersacje biznesowe, nie możemy stracić panowania nas sobą, nawet jeżeli dyskusja nie toczy się w sposób, w jaki byśmy tego oczekiwali. Bardzo ważne jest zachowanie spokojnego tonu, który nie będzie prowokował do kłótni. W czasie rozmów należy dokładnie słuchać klienta i nie przerywać jego wypowiedzi – swoje argumenty możemy przedstawić dopiero wtedy, gdy on skończy. Kulturalne zachowanie podczas rozmów pozwoli na utrzymanie pozytywnych relacji z klientem nawet wtedy, gdy oczekiwania obu stron będą różne.

Przestrzeganie zasad savoir-vivre’u podczas spotkań biznesowych jest bardzo ważne. Dzięki zastosowaniu się do nich możemy zaprezentować siebie i swoją firmę w pozytywnym świetle i odnieść sukces w negocjacjach. Do każdego spotkania biznesowego warto się wcześniej przygotować i nie zapomnieć o zaproponowaniu kawy, która pozwoli klientowi poczuć się bardziej komfortowo. Ekspresy do kawy i dystrybutory wody firmy Eden Springs  pomogą Ci zapewnić gościom jak najlepsze warunki.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane miejsca zaznaczone są gwiazdką *

*

Scroll To Top